Thursday 26 May 2016

Jakarta - Bandung 2016

Assalammualaikum,

Nak cerita trip pergi Jakarta dan Bandung pada April lepas.

Organised by Along..actually dah lama aku suruh Along plan trip ni...dia ckapa ok ke kalau ajak kwn2 ameno dia pergi..ok je as long aku dapat menempel pergi. Lagi pun ada yang aku dah kenal kwn2 ameno
Along ni.

Plan asal nak pergi 30 April sampai 2nd May..tapi aku cakap cuti Labour Day tu nak balik kampung ada kenduri. So, kita pergi pada 16-19 April. Tapi tu la, ada sebab kenapa aku tak pergi pada hujung bulan tu..bukan seba kenduri, Abah pergi selamanya pada 27hb tu, so xkan la aku nak pergi bersuka ria pada 1st May kan...perancangan Allah SWT untuk hambanya adalah terbaik..

Bertolak ke KLIA2 seawal jam 4 pagi..flite aku ke Jakarta jam 7 pagi..kami ke Bandung melalui Jakarta...

Solat subuh lps check in..kosong je surau dan selesa..tak pyh nak berebut solat kat luar tu..tapi kena jalan laju2 la..dah la pintu masuk jauh..

Mula la aku cakap dgn along, huhh nak jimat naik Airasia, jalan jauh, baggage kena bayr, naik MAS or KLM lg murah sebenarnya..penat..

2 jam dlm flite memang aku membuta..tak lapar sbb dah bfast nasi lemak antarabangsa sebelum ke airport..

1st time jgk aku sampai ke Airport Jakarta untuk tambang murah ni..

Turun dari flite, kena naik bus nak bawak kita ke terminal..

Selamat Datang ke Jakarta..kawan2 baru aku..yang hujung kiri berdua tu 1st time pergi Jakarta Bandung..yang paling tua antara kitorang tu Mamawan, tudung hitam..umur 68 baya mak aku tapi kuat..suka amik gambar..hehehe..tengok ye beg masing2..sorang satu tu....time datang..

Supir kami bernama Gunawan..dah biasa bawak along and family member aku yang lain bila kat sini..

Langsung ke Bandung..jam sikit je kat Jakarta nak keluar ke Hiway..pada hal hari Sabtu tu.. Alhamdulillah, lancar perjalanan kami, berhenti untuk ke kamar kecil sambil membeli jajan2 sbb ada yang dh bising kelaparan..yang 1st time tu asik la tanya lama lg ke nak sampai berulang kali..hehehe..kereta banyak kat hiwat tapi tak la sampai jam..

Sampai ke Bandung, aku n along bgtau la dorang, ini la Kota Bandung..cuaca agak sejuk sikit la dari Jakarta..Gunawan cakap hari2 hujan..

Terus ke Restoran HDL Cilaki untuk makan..konsep seafood..tiap kali ke sini, aku tak pernah miss mkn kat sini..antara tempat feveret..

Masa aku datang 2 tahun lepas, masih lagi dihidang dalam bekas mcm sizzling tu..panas berasap makanan sampai..yang ni pun panas jgk..diam sekejap masing2 menikmati makanan..Alhamdulillah, dorang suka mkn disini dan akan menjadi tempat wajib dikunjungi..

Lepas makan, terus pergi ke hotel..Hotel Cemerlang..rehat2 dan mandi untuk dinner mlm tu.

Dalam kul 7 siap dan gerak ke Stone Cafe Bukit Dago..

Along dah pesan, kita berhias malam ni..kiranya pakai cantik sikit la..saja suka-suka..

While waiting our food to be served, lets take photoooo...

Dinner di Stone Cafe kita....nice ambience, good food, ada live band..suara penyanyi perempuan tu dah macam artis..everybody enjoyed..

Cuaca dingin..memang seronok untuk lepak lama..

Perut kenyang, mata pun mengantuk, meh kita balik..

Esok adalah hari shopping di Pasar Baru , so tenaga amat diperlukan..