Tuesday 30 September 2014

Labbaikallah..mak dan abah

Assalammualaikum,

Alhamdulillah, mak dan abah sekarang berada di Tanah Suci Mekah untuk mengerjakan rukun islam yang ke 5. Kali kedua mereka ke sana. Yang pertama pada tahun 2002. Rezeki mereka dapat jadi tetamu Allah.

Selang sehari mereka tiba di Mekah, abah ada call kata dorang selamat sampai dan baru habis mengerjakan umrah. Anak kawan mak pun ada sms jugak.

Mereka bertolak ke Kelana Jaya pada 13 September bersamaan 18 Zulkaedah 1435.

Ikutkan abah agak keberatan nak pergi disebabkam masalah kesihatan ditambah pulak kaki dia yg tak larat nak jalan jauh, tapi jiran taman aku ni pujuk supaya abah pergi sekali dan berjanji akan menjaga abah di sana. 

Group photo sebelum berjalan pergi ke rumah Pakcik Zamri. Pakcik Zamri bersama isteri dan anak akan berangkat bersama mak dan abah. Memang dorang minta satu flite, maktab dengan mak n abah. Senang jugak la kalau ada jiran yg pergi sama ni..at least boleh la jaga antara satu sama lain..




Sampai di rumah Pakcik Zamri, jiran2 dan kawan surau mak dah ada kat sana.





Tiba masa nak bertolak ke Kelana Jaya. anak Pakcik Zamri membaca doa lps tu melaungkan azan..masa ni sayu sgt..airmata bergenang.



Tengok kawan2 mak bersalaman dan berpelukan pun aku sebak. Paling yang aku tak tahan bila adik aku Amir bersalam dengan mak dan abah..Amir tak hantar ke Kelana Jaya. 


Keadaan di Kompleks Tabung Haji, Kelana Jaya. Dah hampir semua tempat ditutup dengan khemah. Agak panas walaupun hujan. Orang punya ramai toksah nak cakap la ye..yang pergi haji sorang berdua, tp yang menghantar lebih dari 5 mcm aku n family la...bila dah ramai mcm ni, sibuk la org meniaga tepi pagar tu sampai belon yg bentuk katun tu pun diorang jual sampai RM8. Mana cukup beli satu, kena la beli 3..


Nasib baik ada tempat kosong, boleh gak lepak sambil tunggu waktu masuk.

Mak dan Makcik Sariah.


Abah..hampir setiap hari dia call kitorang..ok la dia kat sana. Jarak maktab yang dia tinggal dengan Masjidilharam dalam 750 meter, so untuk keadaan kesihatan mcm dia, memang agak jarang la dia ke masjid. Mak pun kalau pergi pun dalam waktu maghrib dan isya'.


Macam2 perangai ahli klorga aku ni..tengok Waty tu, sempat lagi nak selfie.

Tiba waktu mak dan abah nak masuk ke dewan, bersalaman, berpelukan sambil pesan kat mat doakan untuk aku dan keluarga. Sedih sangat. 



Rindu kat mak..harap mak kat sana sihat dan dapat menjalankan ibadah dengan tenang. Mak jgn lupakan doa untuk kami adik beradik dan yong sekeluarga ya...kalau abah call, aku tak pernah dapat bercakap dengan mak sebab mak dengan abah tak duduk sekali kan..


Yaallah, kau lindungi la, selamat kan la, pernudahakan urusan kedua orang tua ku di Mekah dan Madinah. Semuaga mereka berdua mendapat haji mabrur.



No comments:

Post a Comment