Wednesday 29 January 2014

Sambung cerita trip Jakarta-Bandung

3rd day kat Bandung...

2 free breakfast for each room, so aku pergi dengan husband. Yaya tak nak..baik tidor dia cakap. Tapi pesan kat aku nanti ma bawak la balik butter dan roti..wah!!! very the kg.com..tapi aku buat, lantak la...hahahaha...

Beakfast best. Banyak pilihan makanan. Tapi gambo tak ada la aku snap sebab segan...hehehe..ni je yang mampu aku ambil. Time tu hujan..dingin sekali. Laju je suap.



Lepas breakfast, siap2 packing sbb nak check out. Time ni Firdaus dan Syikin, Erwan hantar pergi Pasar baru. Aku tak join pergi PB. Selaluya aku la yang paling gedik sekali nk pergi sana, tapi kali ni nafsu nak ke sana mcm takde..adakah ini satu petanda yang aku dah tak suka shopping??? Takde maknanya..

Aku rasa ni je kot gambar aku 3  beranak..memang susah nak ambil gambar bertiga ni..ni pun blur..


Urusan check out settled, jom kita ke Cihampelas walk or Ciwalk. Memang jarang kalau aku ke Bandung pergi dorang punya shopping complex ni, so this time kita pergi sini pulak. Cari kedai Converse. Dapat la beli dan time tu ada diskaun so harga memang jauh beza dengan kat KL ni..tapi bukan la aku punya, Yaya dan Adam yang beli..

Aku pulak nampak kedai The Little Things She Needs, terus masuk nak tengok kasut kot2 ada size kan sbb dulu aku pernah masuk kat Plaza Indonesia ke Grand Indonesia aku dah lupa, tapi takde size 40. Kat sini ada, terus la aku beli sepasang dalam RM43. Taste aku, ballerina or pump shoes with ribbon in black colour.

Sebahagian dari bangunan Ciwalk ni. Gambar ihsan mr gugel.





Suka ye dapat kasut baru. Belajar lagi rajin ye..


Husband aku kan penggemar kopi, so haruslah lepak minum kopi dulu. Yang ni latte. Sekali dengan snack kat bawah tu campur rokok, kurang dari RM30 je..tu la salah satu sebab mengapa aku suka ke sini. Kedai kopi yang cantik dan nampak eksklusif, harga jauh beza dengan KL. Lain orang lain pendapat ye..tak sama.




Settled Ciwak. kita pergi beli parfum pulak. Kali ni aku bawak je botol2 yang dah habis, suruh dorang refill. Adalah dalam 6 botol jgk yang aku bawak. Bau lasting. Total dalam RM184 campur yang Yaya beli.

Husband tengah menulis apa ntah..order kot..kau nak bau apa, semua ada kat sini.


Boring tunggu lama, aku ajak Adam dan Yaya pergi FO Cascade. Nak cari pisang bolen cheese Mayasari. Ni area Jalan Dago, so kat sini memang banyak FO, tapi aku tak singgah pun. Pisang bolen Mayasari ni memang sedap. aku dah compare dengan Kartika Sari dan Amanda.

FO Cascade bahagian luar. cantik kan. Sekali masuk dah ganti dengan brand lain. Mayasari dah takde outlet kat situ. Nak pergi beli kat outlet airport Bandung memang tak la..


Mamak kitchen ni baru je bukak. Terletak kat FO Heritage. FO Heritage dan Cascade ni same owner rasanya sebab if dari Cascade or Heritage ada pintu masuk belah dalam. Masa aku pergi bulan 6 last year, part of FO Heritage ni dorang tutup for renovation.

Agaknya disebabkan ramai orang Malaysia turun shopping ke Bandung, timbul la Mamak Kitchen ni. Aku tak masuk pun.


Patah balik pergi ke Oasis, tempat beli minyak wangi tu. Singgah beli aiskrim durian kat tepi jalan. Memang selalu beli kat sini aiskrim durian. Tepi FO Heritage je. So far tak sakit perut lagi la makan aiskrim kat sini. Bukan nak cakap apa la ye, aku tak pernah kena cirit birit or food poisoning sepanjang penglibatan aku pergi Bandung ni, Alhamdulillah.

Balik singgah Aston, ambil luggage dan Firdaus sekali. Cenggini la rupa dalam MPV Erwan..penuh..tu pun ada satu beg besar aku tinggalkan kat rumah Erwan. Tu aku aku tak pergi Pasar Baru tu..2 family kan harus la padat. Beg coklat yang kotak2 tu hasil shopping Shikin kat PB.

Bawah kaki masing2 pun ada. Setiap kali berhenti ke mesti kitorang bising sbb proses nak keluar dari kereta tu panjang..hahaha..belum lagi barang yang atas riba. Kotak kek pun berkotak2. Tu pun kacang bandung kitorang tak singgah beli.


On the way ke Jakarta, jalan pun smooth. Jam pun seban hiway tu jalan berlubang-lubang..sepanjang jalan hujan. Sampai Jakarta pun dah malam. Singgah untuk dinner dulu. Tapi kali ni nak pergi shopping complex, so Erwan dropped us at Senayan City.

Gambar ihsan encik gugel. Dalam ground floor banyak branded boutique mcm LV, Gucci la. Ni mcm The Garden la kalau kat tempat kita. Mampu tengok je.

Jalan2 dan ada beli barang sikit, terjumpa la satu restoran ni. Bila tengok harga dia, ok not bad..tak mahal...



Jalan2 dan ada beli barang sikit, terjumpa la satu restoran ni. Bila tengok harga dia, ok not bad..tak mahal...ok jom try.

Remboelan Restaurant Indonesia Soul Food. 


Keaadan di dalam..kita order. Aku lupa apa yang aku oder sebenarnya..tapi set ayam la..ayam bakar kot..gambar takde sbb masing2 hp dah mati. Ni pun gambar ihsan encik gugel. Overall the food was delicious and the ambience very nice. Harus ke sini lagi bila ke Jakarta.



Dah habis dinner dan badan pun dah penat, kita check in hotel. Time ni pun rasanya dah pukul 10 malam kot. Masih hujan ye..risau jugak kot tempat yang nak di pergi tu banjir. Dah la time tu banjir sana sini. 

We stayed at Rasuna Mansion. At first, we thought our hotel is nearby Aston Rasuna, which we had stayed  before. Tapi salah ibu...bukan di sana. Nama je Rasuna, tapi lain jalan..masuk lorong kecil, cuak jugak mana punya tempat la yang husband aku booked ni..kiri kanan lorong nampak la lot banglo, ok la tu kan..tetiba jumpa dah Rasuna Mansion. Dalam 4 tingkat je..bilik ok la, tak seteruk N1..bilik air pun ok..banyak expatriate yang sewa di sini. 





Keadaan langit di pagi ahad. Lepas breakfast, aku,shikin dan husband pergi ke Tanah Abang. Nak beli kain la sikit kan. Kul 9 lebih dah sampai. Kedai pun baru nak bukak. Terus ke LG. Tak pergi pun floor lain sebab nak cepat. Beli a few colors of chiffon, and tudung bawal beberapa helai for Yaya(murah bangat ye) dan terus balik..dalam sejarah ni sebab tak sampai 2 jam pun. Tengok husband dan Erwan dah tunggu kat pintu utama.

Husband cerita, ,masa aku kat Tanah Abang tu, dia sempat la harung banjir nak pergi minum kopi huhuhu...aku cakap kotor kan air banjir tu..boleh dia cakap tak nampak kotor pulak tapi lepas tu i basuh la kaki i...


Shikin packing dan terus check out. flite dia pukul 3.30 petang. Keluar awal sebab takut banjir. Flite aku dalam pukul 7 mcm tu. 

Balkoni bilik aku.. Aku dan Yaya pakai shawl beli kat Ciwalk..cotton shawl, besar dan panjang..dalam RM13..




Meh la kita kemas barang yang dah kita berjaya beli ye...simpan dalam beg..



After check out, pergi lunch kat Jalan Sabang. Kat sini banyak restoran dan money changer jugak. Nama kedai tak ingat..




Bangi Kopitiam..opposite kedai yang aku makan tu..


Lepas makan, terus berangkat ke airport. Masa Erwan hantar Shikin ke airport, dia ada hantar gambar banjir kat hiway nak ke airport tu..aku dah risau la kan takut jem..tapi sempat dorang sampai, awal lagi tu..then Erwan patah balik, fetch kitorang pulak..

Begini la keadaan sungai kat sana. Ni aku ambil dari dalam kereta..yang kat tepi ramai2 tu tak boleh masuk sebab rumah dorang dah masuk air..



Yang tengah tu pun jalan, tapi dah tutup sebab dah dimasuki air..nasib baik hari Ahad, kalau tidak dia punya jam, tak boleh nak cakap la, memang teruk...



Dah selamat sampai airport tapi punya la awal...huhuhu...biar awal jangan tertinggal flite..

Husband salam dan bagi upah kat Erwan, kitorang terus check in..jalan2 la kat airpot tu sampai la waktu boarding..

Alhamdulillah sampai KL dalam pukul 11 macam tu...penat ke??? penat la tapi seronok...esok kerja dan soraya pun sekolah..

Cita-cita nak ke Monas dan Ancol pun tak kesampaian lagi. Masjid Istiqlal tu pun belum dapat pergi lagi. Ada sebab nak ripit lagi ni hahaha...

Cuti panjang raya cina ni so far tak ada lagi plan nak ke luar KL..usually husband aku memang tak suka nak outstation during CNY..dia cakap sesak..so, kita duduk rumah dan jalan2 kat KL je..lagi pun aku kena jaga anak2 Ijan sebab Ijan ke Bandung CNY ni..see, memang kitorang suka pergi sana...

Time aku pergi ni rate IDR 0.271 so if RM100 bersamaan dengan 271 ribu rupiah. Ni la rate paling murah pernah aku dapat. Aku pergi June last year pun 0.340

p/s-1st Feb ni bday husband, dah tak de idea nak belikan hadiah...





No comments:

Post a Comment