Wednesday 8 January 2014

Balik Kuala Kangso

Assalammualaikum,

1st entry for 2014. Sabtu lepas mak ajak teman dia balik kampung. Sebab pakcik aku yang aku panggiklpakwe ni dah bertubi-tubi call mak tanya bila nak tengok rumah. so, balik la teman mak dan abah. Pergi naik kereta Waty.

Rumah tu adalah rumah pusaka peninggalan arwah Tok n Pah aku. Di rumah tu lah aku dan adik aku, Firdaus dilahirkan. Sayang, aku tak pernah ada kesempatan nak ambil gambar rumah pusaka tu.

Bila kedua -duanya dah meninggal, rumah tu terbiar kosong untuk seketka. Adalah jgk pernah saudara sebelah mak aku duduk rumah tu untuk beberapa tahun. Semenjak tu, kalau balik kampung, jarang la kitorang singgah.

Bila rumah tu dah semakin teruk keaadannya dan nampak semakin usang, pokok2 liar pun dah tutup jalan, pakwe pun berbincang robohkan rumah tu dah buat baru. Perbelanjaan kongsi adik beradik. Anak2 sedara sesiapa yang berkemampuan digalakkan menyumbang.

Beginilah keadaan rumah yg masih dalam pembinaan. Mak aku cakap buat buat simple je. Ada dapur, bilik air dan 2 bilik cukup. Tapi pakwe aku ni buat rumah dah macam nampak beria. Bilik air dibuatnya sampai 2. Ruang tamu yang besar. Bilik pun besar. Kaedahnya macam lama je nak duduk situ bila masing -masing balik kampung. Oh ya, ni kira macam homestay la.

Tak pulak aku ambil gambar keadaan dlm rmh tu. Sekarang kerja-kerja tampal simen sedang dilakukan. Mungkin dah 90% siap kot.

Dulu, belakang tapak rumah tu adalah bendang( sawah padi). Bukak je tingkap dapur dah nampak bendang. Memang mendamaikan. Sekarang ni, bendang dah jauh ke belakang. Masa aku balik ni, baru je habis menuai.




Bersama pakcik aka pakwe. Anak sedara lagi beso dari bapak sedara.

Pakcik aku ni la yang rajin mengulang tengok rumah ni. Mana yang dia rasa tak puas hati, dia komplen. Pakcik aku ni stay kat Ipoh, so mudah la dia monitor.



Ni dulu tapak bendang.


Kat atas jambatan yang menghubungkan dengan kampung seberang. Dulu, masa aku kecik2, jembatan kayu je. Kat belakang aku tu sungai. Dah tak jernih macam dulu. Dulu-dulu, lepas hujan, air kat empangan tu dilepaskan dan jd dlm la sungai tu, budak2 kampung berdiri kat jembatan tu, org kampung paggil gerotak(cakap style peghok la ye), then terjun ramai2 dari gerotak tu.

Seronok sangat time tu. Kat sungai tu la aku jgk pernah hampir lemas. That time i was 10 yo kot. Tapi itu tak mematahkan semangat aku nak mandi sungai. Kekadang tu sampai 3 4  kali mandi sungai sampai atwak Tok aku datang dengan rotan suruh kitorang balik. Kenangan semua tu.

 Kampung mak aku ni agak lambat masuk kemudahan api air. Memang masa aku kecik2(time tu sekolah rendah) kat sungai ni la tempat orang kampung basuh baju, mandi. ambil air untuk minuman dan masak, buat simpanan waktu kecemasan nak ke tandas.


Belakang aku tu kampung seberang. Ini kampung mak aku ye. Kg Labu Kubong, Lubok Merbau. 


Parents aku tidak mempunyai kereta sampai sekarang. So, bagaimanakah kami dulu balik kampung bila time raya atau cuti sekolah? kami akan menaiki Keretapi Tanah Melayu beramai2 dan akan turun ke Stesyen Padang Rengas. Naik keretapi mel bukan ekspress. Keretapi Mel ni akan berhenti setiap station di sepanjang perjalanan. Nak dekat 7 - 8 jam baru sampai. Sampai stesyen, ambik teksi sapu masuk ke kampung. Time tu adik2 aku kecik lagi, boleh la berhimpit 5 org kat belakang. Dengar macam susah kan, tp keadaan masa tu kebanyakan orang memang menggunakan keretapi nak balik ke kampung. Semua tu kenananga yang indah. Kenangan yang mematang kan kita semua.

Nanti rumah dah siap sepenuhnya kita cerita lagi.

Dah settle tengok rumah, singgah Kuala makan laksa dan abc, lepas tu balik KL. Pukul 6 lebih dah sampai rumah.


p/s - tak sabar nak "balik kampung" minggu depan.


No comments:

Post a Comment