Sunday 22 May 2011

Ayam masak sambal kicap style aku...

Ni masak masa lunch tadi. Senang je nak bagi Soraya makan. Masakan lauk sambal gerenti dia suka.Aku campur carrot, tomato dan daun bawang..senang lauk dan sayur sekali masak. jimat masa..alah..sebenarnya ko tu yg malas Sha oi..Oh time ni husband aku tak ada kat rumah. Dia ada reunion staff Public Finance kat Hotel Singgahsana...dia ada bawak balik makanan jgk tu...yg sempat aku tengok tadi ada laksa, nasi goreng, puding roti, pesembor...byk jgk.. mcm mana nak diet ni....





Resepi ayam masak sambal kicap style aku.

1. Ayam.
2. 1 biji bawang besar.
3. 2 ulas bawang putih.
4. 1 inci halia.
5. Sebatang carrot- potong memanjang.
6. 2 biji tomato- potong wedges.
7. Daun bawang(sukahati nak letak byk mana).
8. Cili giling.
9. Kicap manis cap kipas udang.

Cara-caranya:

1. Ayam dilumur dgn kunyit dan garam digoreng. tak pyh garing sgt.
2. Sambil tu tumbuk bawang besar, bawang putih dan halia.
3. Tumis bahan yg ditumbuk sehingga naik bau dan masukan cili giling dan msk sampai pecah minyak atau cili tu garing.
4. Cili dah garing masukan kicap manis. Ha yang ni agak2 la ye.. sampai nampak hitam la..
5. Masukan gula dlm 1 sudu kecil dan bahan perasa(aku msk guna ni so kalau korang xguna pun xpe)
6. Masukan carrot biarkan empuk sedikit lps tu masukan tomato dan daun bawang.
7. Last sekali masukan ayam yg dah digoreng tadi.

Kalau guna kicap manis cap kipas udang tu dah cukup rasa tak payah letak gula pun ok. Aku masak ni kebanyakannnya main agak2 je...ayam yg aku guna ni tak sampai sekor..

No comments:

Post a Comment