Thursday 18 August 2011

Mercun oh mercun..

Pernah dengar tak bangsa lain main mercun sampai putus jari? Padahal yang supply semua tu kaum diorang..tiap-tiap tahun mesti ada kes..
Ada satu tahun tu baru 1st day puasa dah ada kes putus jari..lagi satu yang aku perasan kejadian ni byk berlaku kat negeri di pantai timur..kat sana senang dapat bahan-bahan meletup ni kot..kreatif betul budak-budak ni kan..

lagi satu bebudak ni suka bebenor main mercun kat surau..time org nak sembahyang tu diorang pergi main sampai kan terkejut dibuatnya..tak boleh ditahan-tahan..

kalau aku balik kampung dgr org main mercun mcm dlm perang(agaknya la kot) non stop dari malam sampai ke subuh..meriam buluh tu...sebenarnya benda-benda mcm ni la yg buat raya tu lagi meriah..kanak-kanak main bunga api..tapi kalau main tu dah over sgt tu yg ada patah jari bagi..

Ingat lagi masa 2 tahun lepas aku beraya kat Kuala Kangsar. mlm raya tu kitorang lepak kat kedai kopi tepi jalan nampak la orang kampung depan main bunga api..dah mcm bunga api mlm tahun baru kat klcc dan dataran merdeka tu....byk pulak tu..berapa ringgit la kome habis bakor duit ..seronok aku tengok..

mcm last week masa aku buka kat Melaka sibuk la anak2 buah aku main bunga api yg asap byk keluar tu..sudahnya si izaz lelah mlm tu esok pergi klinik masuk gas..tapi tetap seronok main kan izaz kan..nanti balik kl kita main bunga api yg tak ada asap ye..

p/s-tahun lps aku tlg adik aku jual bunga api..tahun ni tak ada la pulak..

No comments:

Post a Comment