Friday 30 December 2011

Mutiara Doa penutup 2011

Assalammualaikum,

Hari ini merupakan hari terakhir bekerja untuk tahun 2011. Semoga kehadiran tahun baru 2012 ini menjanjikan sesuatu yg lebih baik untuk kita. Pengalaman sepanjang 2011 kita simpan sebagai kenangan yg tidak mungkin dapat kita ulangi. Kenangan manis, kita kenang sampai bila-bila. Kenangan pahit atau kegagalan yg berlaku sepanjang tahun 2011 kita anggap saja sebagai langkah yang perlu dilalui untuk kehidupan yg lebih berjaya. (peringatan untuk diri sendiri).

Am looking forward 2012..harapan aku untuk 2012 dapat mengecapi kehidupan yg lebih bermakna, mengerjakan tuntutan agama sebaik mungkin dan menguruskan keluarga dgn lebih baik ameen...

Ok kat bawah ni ada petikan mutiara doa yg aku ambil dari Harian Metro..sama2 la kita mempraktikannya dlm setiap solat yg kita kerjakan..

1) Doa mohon diberi ilham untuk mensyukuri nikmat dan beramal soleh serta dimasukkan ke dalam golongan orang yang soleh
" Ya Allah berilah aku ilham untuk tetap mensyukuri nikmat-Mu yang Engkau anugerahkan kepadaku dan kepada kedua-dua ibu bapaku dan orang yang mengerjalan amal soleh yang Engkau redai dan masukanlah aku dengan rahmat-Mu de dalam golongan hamba-Mu yang soleh (Surah al-Naml ayat 19)

2) Doa untuk ibu bapa
"Tuhanku, rahmatilah ibu bapaku sebagaimana kedua-duanya mendidik aku sewaktu kecil"

3) Doa mohon dihindarkan daripada fitnah dan di selamatkan daripada tipu daya orang kafir
" Ya Tuhan kami, janganlah Engkau jadikan kami sasaran fitnah bagi kaum yang zalim dan selamatkanlah kami dengan rahmat Engkau daripada (tipu daya) orang kafir" (Surah Yunus ayat 85-86)

4) Doa mohon rahmat dan pimpinan Allah
" Ya Allah, kurniakanlah kepada kami rahmat dari sisi-Mu dan berilah kemudahan serta pimpinan kepada kami untuk keselamatan agama kami". (Surah al-kahfi ayat 10)

5) Doa memohon akhlak yang baik
" Ya Allah, sepertimana Engkau mencantikkan kejadianku, maka perbaiki pula akhlakku".

6) Doa menghindarkan diri daripada perangai dan nafsu jahat
" Ya Allah, aku berlindung kepada-Mu daripada perangai buruk dan kerasukan hawa nafsu" 

p /s - Long weekend again..lps tu sibuk dgn bukak sekolah...

No comments:

Post a Comment